Saunahattu sunnuntai – tekijänoikeudet, mallisuoja, kopiointi

Ihan alkuun niin tiedän että ideoilla ei ole tekijänoikeutta, perussaunahattu ei ole taideteokseen verrattava, jolle syntyisi sitä myöten tekijänoikeus, eli kopioida saa, jos sielu sietää, monella sietää… Mallisuojan voi hakea maksaa n. tontusta puoleentoista tonttuun… joo en ole perehtynyt kuin yksilöidysti… ja onhan noita malleja mulla yli 200 eri versiota, että tota joo ynnäilkööt ken haluaa mitä suojaus maksaisi jos se olisi mahdollista kaikkien mallien osalta edes.


Mä oon huono ns. nostamaan ”omaa häntääni”, ja moni on sitä hyödyntänyt matkani varrella muutoinkin… ja sitten kun ”avaan sanaisen arkkuni” niin joo se ei välttämättä ole nättiä luettavaa.

Tästä aiheesta on ollut jo pidempään tarkoitus tehdä video/kirjoitus, mutta menneellä viikolla törmäsin kuvaan jossa… siis jouduin ihan katsomaan tarkemmin, et hetkinen onko toi mun huovuttama. Oikeastaan muotokieli kahdessa saunahatussa oli tuttu. Eivät olleet.

Tästä päivän videoon

Sitten julkaisin kuvan, jossa kerroin, että tässä on tää mun mallini, joka on kopioitu. En mitään viittausta siihen, että kuka ja missä yhteydessä… näihin törmään aika ajoin. No ei mennyt montakaan hetkeä, kun sain viestin selitysten kera. Mites se sanonta menikään ”se koira älähtää johon kalikka kalahtaa”… Terrierimäinen selittely ja perustelu miten kyseiset saunahatut ovat syntyneet. Mallitukkikin sai syyteen… no joo itse en perusta noihin… mites sen menikään ”pitäköön tunkkinsa, siis tässä kohti tukkinsa”, tai sit pitäisi itse vuolla se tukki, jotta siinä olisi mun kädenjälki… toiset luovat toiset kopioivat.

Juu kyllä tiedän, että saman idean voi saada, mutta kun oli kuulemma Googlattu… nettihän on saunahattuja pullollaan, ja valitettavasti suurin osa niistä on sellaisia, joissa saunahattua on vain nimessä. Siellä kuulemma on tietoa käytöstä ja miksi. WAU, kyllä onkos tuo Saunahattu.info sivusto ollut noin 2,5 vuotta. Sinne olen koostanut tietoa ja oikaissut hassuja ”tietoja ja totuuksia” saunahatuista. Meinaan, monen tuotteen myyntiteksteissä on ihan uskomattomia liirumlaarumeita, joilla ei ole tekemistä tuotteen kanssa. Lopuksi tärkein kuitenkin on se materiaali ja kuinka saunahattu on valmistettu.

Pään suojaamainen saunassa tai saunahattu ei ole mun keksintö, jo 1200-luvun saunaojat suojanneet päänsä huvivilla. Mä ennemminkin olen ”saunahatun” Elias Lönnrot, joka kokosi Kalevalan, mä saunahattuun liittyvät jutut. Olen kerännyt tietoja, oman kokemukseni ja myös rakennuspiirtäjä – ja mestarikoulutuksen myötä. Sen mukaan myös, että mitä kehossa tapahtuu saunoessa ja mitä hyötyjä saunahatulla saa.

Tästä opin sen, että oikeasti on paljon vielä saunahatun tietoutta lisättävä. En ole pitänytkään sitä silleen, että nyt homma on tehty, mutta aivan julmetusti tietämättömyyttä näyttää olevan.

Eli aiempaan viitaten, videolla käytän ”kopioitu” tai idea viety… niin juu saman idean tosiaan voi saada, mut noi osa viittauksiani on tahoja, joiden kanssa ollut aiemmin tekemisissä, eli ns. suora tilaisuus on.

Tossa on osa, mieleen tuli monta muutakin mut olkoot. Mä tiedän mistä mun ideat tulee, tosin en osaa selittää, kun sitä on useasti kysytty, että ”mistä sä näit ideoita oikein keksit?” Uteliaisuus, pieni hulluus, tiedonhalu, mielikuvitus??? ehkä kaikki nuo.

Mut toivottavasti tämä oli tässä ja saan keskittyä kunnollisten saunahattujen huovuttamiseen.

Saunahattuterveisin
Saunahattu-Itu
Saunahattuhuovuttaja ja -kouluttaja

 

Kommentit

Luetuimmat

Ihan eka märkähuovutustyöni

Rukkiviikko -2023 - Tiistai

Somen siivous loppusuora vaiko maaliviiva?

Sami-saunahattu - konepestävä kunnollinen saunahattu

Kohti ko. tapahtumaa - EWA (European Wool Association) 3.rd study tour

Suomen Kädentaidon messut 2023 - Pirkkahalli - Perjantai 17.11.2023

240. Sauna Hermanni

Sika kivaa alkavaa viikonloppua